poniedziałek, 15 kwietnia 2019

HEREZJA HORUSA jak zacząc grać :)



Cześć! Dzisiaj druga część cyklu opowiadań startowych i wprowadzających do settingu horus heresy (czyli Warhammera 30.000 że tak powiem) będą też takie wpisy odnośnie innych systemów
(Flames of War), ale o tym kiedy indziej.

Pewnie już zapoznaliście się z poprzednim wpisem o herezji, a jeśli nie to zapraszam. Dzisiaj kontynuujemy temat i skupimy się troszkę na tym od czego zacząć przygodę z grą.

Po pierwsze musicie mieć podręcznik. Podręcznik do herezji wygląda tak:


Jest to podręcznik taki sam jak w 7-mej edycji z tym że ma inne obrazki, z legionami na przykładowych obrazkach i legionowymi zdjęciami, ma inne misje, tabelę sojuszy (no wiadomo, legionowe) i jedną jedyną zmianę w psionice wywalająca znienawidzoną niewidkę i zamieniając ją na inną moc. Reszta taka sama, zasady ruchu, strzelania itp. Jest kilka innych zasad specjalnych (Universal Special Rules - USR), których nie było w 7-mej edycji wh40k (np. Sunder, coś jak Tank Hunter), ale dosłownie kilka. W wersji budżetowej spokojnie możecie grać na 7-mej edycji (na przykład na początek) byle by tylko zasady przyswoić, a pewnie część z was jest weteranami 40k i zna 7-mą edycję jak własne zakładki na xhamsterze, a taki podręcznik można wyrwać za przysłowiowego „piątaka”. Warto jednak pamiętać, że od wydania podręcznika do herezji jest to już samodzielna gra, a nie nakładka na 7-mo edycyjną “czterdziestkę” i część graczy będzie się trzymać, że jest to 1-sza edycja herezji.


Dalej potrzebujemy w zależności od tego jaką stronę konfliktu wybierzemy 1 albo 2 podręczniki dodatkowe. Czemu w niektórych wypadkach aż dwa? Bo te niektóre wypadki to LEGIONY ASTARTES (większość armii w herezji), których sprzęt został opisany w dwóch książkach.


W tej książce - AGE OF DARKNESS ARMY LIST - są opisane wszystkie, że tak powiem, waniliowe jednostki astartes, czyli takie, do których dostęp mają wszystkie legiony, na przykład: oddziały taktyczne, szturmowe, transportery Rhino, czołgi Predator, oddziały Terminatorów, dowództwo itp. Pozycja do grania legionami niezbędna.


Z kolei w tej książce - AGE OF DARKNESS LEGIONS - są opisane wszystkie smakowe aspekty legionów, czyli unikalne rzeczy dla poszczególnych legionów: prymarchowe, bohaterowie specjalni, unikalne jednostki, dodatkowe zasady dla legionów itp. Książka ta jak i poprzednia nie zawierają fluffu, a jedynie same skondensowane zasady. Jakieś tam drobne podpisy kursywą są ale wiecie, to nie jest prawdziwa fluff bible.

Na dzień dzisiejszy jest 5 czerwonych książek: podręcznik z zasadami (rulebook), dwie książki dla legionów, zasady do mechanicum, książka z zasadami do gwardii (obu) i knightów. Ogólnie to cechą wspólną “czerwonych” książek jest to, że mają tylko zasady i znikomą zawartość tła fabularnego.

Warto wspomnieć o tym, że czerwone książki wyszły jakiś czas temu i nie ma w nich 5-ciu legionów, których zasady ukazały się później, tj.: brak w niej Space Wolves (SW), Thousand Sons (TS), Blood Angels (BA), White Scars (WS) oraz, Dark Angels (DA). Zasady do tych legionów, za wyjątkiem DA, którzy jeszcze nie ukazali się w pełni w żadnej publikacji, są dostępne w książkach kampanijnych, nazywanych popularnie „czarnymi książkami”.




Książki kampanijne, których jest obecnie osiem (na zdjęciu brakuje dwóch), to książki opisujące konkretną kampanię i wydarzenia. Poza zasadami legionów, jednostek, stron konfliktu, które brały udział w tych wydarzeniach zawierają tony fluffu, ilustracji, opisów, tekstów, jak i fajne dodatkowe scenariusze, alternatywne zasady (np. opcje kampanii, inne fabularyzowane tryby rozgrywki).

Książki od 1 – 6 (na zdjęciu) pod względem zasad legionów zostały zbiorczo zebrane w wymienionych wcześniej książkach „czerwonych”. 7-ma książka INFERNO opisuje kampanię na Prospero i ma zasady Space Wolves i Thousad Sons (jak również Custodesów i Sióstr Ciszy), natomiast 8-ma książką MALEVOLENCE opisuje wojnę na Signus Prime i ma zasady do Blood Angels, Demonów i White Scars.

Jeśli natomiast nie chcemy grać legionem, potrzebujemy np. zbiorczej książki do mechanicum.




Tutaj wystarczy jedna książka, bo całe zasady mechanicum są zebrane w jednym tomie.

Tak samo tyczy się Imperialnej Milicji i jednostek pomocniczych z układu słonecznego (Solar Auxilia) też wystarczy jedna książka. Również w tej samej książce znajdziemy komplet zasad do Questoris Knights.



Zasady demonów oraz custodes znajdziemy niestety tylko w czarnych książkach na ten moment.

Potrzebę posiadania kostek i miarki calowej pominę, bo wydaje mi się to oczywiste. Dodam tylko, że w herezji wykorzystuje się “templejty” wybuchów i miotaczy - zupełnie jak w 7-mej edycji.

Drugą rzeczą potrzebną do gry, a może i pierwszą, zależy jak patrzeć, jest armia. Do wyboru mamy 18-naście Legionów. W sumie to „prawie 18”, bo z tego jeden – Dark Angels – nie ma jeszcze kompletu zasad, ma niby unikatowe zasady, ale nie ma wymienionej żadnej specjalnej jednostki, ani jako jedyni nie mają zasady swojego prymarchy – Liona.

Do tego:
  • Mechanicum
  • Imperialna Milicja (w sumie gwardia)
  • Solar Auxila (w sumie stormtrooperzy)
  • Questoris Knights (knight, po prostu)
  • Daemons of Ruinstorm (demony, nic dodac nic ująć)
  • Talons of the Emperor (czyli tak jak w 40k custodesi i sisters of silence)

Reasumując, opcji wyboru armii jest naprawdę dużo, 18 legionów plus 6 z powyższej listy (z czego Milicja może ogromnie różnić się od drugiej Milicji). Trzeba pamiętać że jest tak jak wspomniałem w poprzednim wpisie że choć legiony korzystają w większości z tego samego sprzętu to jednak masa unikatowych opcji specjalnych, struktur organizacji czy po prostu zasad dodatkowych jak ten sprzęt działa sprawia że legiony baaardzo różnią się od siebie i coś co będzie wyjątkowo dobre w jednym legionie w innym niekoniecznie musi działać,

Po wybraniu sobie armii potrzebujemy teraz przeciwnika do gry. O takiego najłatwiej tutaj:  https://discord.gg/uvV3Z6z – jest to serwer discorda „polskiej sceny” Horus Heresy, gdzie wszyscy siedzimy i gadamy, gracze z różnych miast, od Wrocławia po Białystok i od Gdańska po Kraków. Każdy na pewno znajdzie oponenta ze swoich okolic, dowie się coś więcej o systemie, zasięgnie porad kolekcjonerskich, malarskich czy zasadowych i miło pogada z ludźmi o wspólnym hobby.

W razie pytań zapraszam do komentowania notki i/lub zapisania się na kanał discorda i pisania tam, odpowiem tu i tu ;)

PS. tekst pisany pod redakcją Fraziela, dzięki za korektę merytoryczno gramatyczną ;)

5 komentarzy:

  1. Wow! Niezła instrukcja! Akurat nie jestem jej docelowym odbiorcą (bluźnię i nie przepadam za 40k, ale to przez to, że w mieście, w którym gram nawet jak otwieram lodówkę to wyskakują na mnie jakieś karpie i chcą wprowadzać komunizm) jednakże, jest ona zrobiona solidnie i będzie dobrym drogowskazem dla każdego, kto chce zacząć a nie wie jak i od czego.

    Kawał solidnej roboty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale to nie 40k tylko 30k ;) inna para kaloszy, nie ma xeno w 40k ;)

      Usuń
    2. To i tak nie dla mnie. Nie czuję totalnie tego klimatu :-)

      Usuń
  2. Teraz trzepa wziąć do ręki kalkulator i podliczyć cenę "wejścia". Księgi są gdziekolwiek dostępne w naszym kraju? Bo chyba trzeba wszystko sprowadzać :/
    Mnie akurat ten okres niezmiernie ciekawi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak dorwiesz gdzieś Betrayer at Calth to już masz luźno 1k punktów, parę starych rhino, może predator, landek ? ( czyli to samo co w 40k) i już masz tysiunc pińcsent. a książki się zamawia przez internety, są też "dystrybucje cyfrowe" :)

      Usuń